Τρίτη, 29 Μαρτίου 2016

Σαρακοστή και δίαιτα ?

Μια νηστεία που μας δίνει την δυνατότητα της αποτοξίνωσης και φορές απώλειας περιττών κιλών ναι μεν, αλλά με κάτι γλυκά που σπάνε τα ρεκόρ σε θερμίδες.
Τα νηστίσιμα γλυκά αναμφίβολα είναι πεντακοσάρια, επίσης και πολύ ευεργετικά για την υγεία μας, όμως είναι και τόσο θρεπτικά που επιβάλλεται η προσοχή μας στην κατανάλωση τους γιατί μας προσθέτουν κιλά πολύ εύκολα.

Για του λόγου του αληθές ποιος είναι αυτός που δεν του αρέσει ο χαλβάς ο σιμιγδαλένιος, τα σκαλτσούνια, ο Μακεδονίτικος Χαλβάς, η μαύρη σοκολάτα, τα γλυκά του κουταλιού και τόσα άλλα.

Για την υγεία μας επαναλαμβάνω θαυματουργά,
 
από θερμίδες όμως . . .

Μαύρη σοκολάτα: 
 
Η μαύρη σοκολάτα αποτελείται σχεδόν εξολοκλήρου από κακάο που ως γνωστό είναι καταπληκτικό αντιοξειδωτικό γιατί περιέχει φλαβονοειδή που καταστρέφουν τις ελεύθερες ρίζες.

Ως εκ’ τούτου μας εξασφαλίζει υγεία στο καρδιαγγειακό και επίσης είναι γνωστά για την αντικαρκινική τους δράση. 

Η μαύρη σοκολάτα επίσης είναι πλούσια σε κάλιο, μαγνήσιο, ασβέστιο, χαλκό, βιταμίνες Α και Ε, θειαμίνη, ριβοφλαβίνη , καλά λιπαρά οξέα και τέλος σίδηρο.

Πέρα όλων αυτών είναι γνωστό πως η μαύρη σοκολάτα προσφέρει ευεξία και ενέργεια για αρκετές ώρες μετά την κατανάλωση της.

Το μελανό σημείο της μαύρης σοκολάτας όμως είναι οι πολλές θερμίδες που περιέχει.

Μόλις τα 30 γραμμάρια μαύρης σοκολάτας έχουν 170 θερμίδες.

Μακεδονίτικος χαλβάς:
Ουσιαστικά είναι αλεσμένο, καβουρδισμένο σουσάμι ( Ταχίνι ) και ζάχαρη πέρα από κακάο, βανίλια και διάφορους ξηρούς καρπούς.

Περιέχει μεγάλες ποσότητες πολυακόρεστων λιπαρών οξέων και αυτό τον κάνει ευεργετικό για την μειώσει της χοληστερίνης.

Επίσης είναι πλούσιος σε αντιοξειδωτικά, σελήνιο λιγνάνες, κάλιο και βιταμίνη Ε της νιότης.

Μέχρι εδώ όλα καλά που όμως τα 100 γραμμάρια χαλβά που αποτελούν μια συνηθισμένη μερίδα αποδίδουν 530 με 600 θερμίδες.

Παστέλι: 
Μόνο τα δυο βασικά συστατικά που έχει το κλασικό παστέλι, μέλι και σουσάμι σε οδηγούν στο συμπέρασμα για το πόσο ευεργετικό είναι για την υγεία μας.

Το μέλι είναι γνωστό για τα ευεργετήματα του στο καρδιαγγειακό και την ανάπλαση των κυττάρων λόγο της πλούσιας περιεκτικότητας του σε βιταμίνη Ε, ενώ το σουσάμι είναι επίσης πλούσιο σε ασβέστιο, μαγνήσιο, φώσφορο, σίδηρο, κάλιο και ψευδάργυρο.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το σουσάμι είναι πιο πλούσιο σε μέταλλα κύρια σε ασβέστιο ακόμα και από το πρόβειο ή κατσικίσιο γάλα.

Σήμερα στην αγορά παρουσιάζονται και άλλες παραλλαγές στο παστέλι με διάφορους εξίσου ευεργετικούς σπόρους και ξηρούς καρπούς.

Όμως δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι μόλις 30 γραμμάρια παστελιού αποδίδουν από 140 έως 220 θερμίδες.

Σκαλτσούνια:
Τα σκαλτσούνια έχουν πολλές παραλλαγές στην Ελλάδα, με βάση όμως το μέλι, τα καρυδιά, τα αμύγδαλα, το αλεύρι και την ζάχαρη άχνη.

Όποιο και από τα προαναφερόμενα βασικά υλικά πιάσεις αντιλαμβάνεσαι εύκολα πόσο ευεργετικό είναι για την υγεία μας.

Πλούσια στο σύνολο τους σε αντιοξειδωτικά, βιταμίνες Α, Ε, συμπλέγματος Β και C, καθώς και σε μαγνήσιο, ασβέστιο, φώσφορο και ίνες.

Αξίζει επίσης να σημειωθούν ξεχωριστά οι αντικαρκινικές ιδιότητες του αμυγδάλου και του καρυδιού.

Τι γίνεται όμως με τις θερμίδες ?

Χαρακτηριστικά θα αναφέρω ότι ένα κανονικού μεγέθους σκαλτσούνι έχει πάνω από 160 έως και 230 θερμίδες.

Παραδοσιακά σιροπιαστά:
 
Μπουκιά και συχώριο θα έλεγε ο μοναδικός Μαμαλάκης, αλλά και συγχρόνως και κόλαση σε ότι αφορά τις θερμίδες που έχουν.

Με βάση τους ξηρούς καρπούς, αμύγδαλο, καρύδι, φιστίκι, φιστίκι Αιγίνης κ.α. περιέχουν ακόμα αλεύρι και άφθονη ζάχαρη.

Το κάθε ένα ξεχωριστά προσφέρει τα ευεργετήματα του για την υγεία μας τόσο σε θρεπτικές ουσίες και βιταμίνες όσο και σε ενέργεια κύρια λόγο ζάχαρης.

Όμως το κάθε κομματάκι σιροπιαστού γλυκού περιέχει από 90 έως και 220 θερμίδες πράγμα που σημαίνει ότι κάπου εκεί στο δεύτερο, καλό είναι να σταματήσουμε να τα καταναλώνουμε. ( Αν αυτό μπορεί να ελεγχτεί φυσικά )

Παραδοσιακά γλυκά του κουταλιού:
 
Μοιάζουν τόσο αθώα, μα και είναι τόσο υγιεινά που κανείς δεν μπορεί ίσως να φανταστεί και να αντισταθεί στην θερμιδική τους αξία.

Όλα τους τα υλικά και ανεξαρτήτου φρούτου που θα χρησιμοποιηθεί είναι πράγματι ευεργετικά για την υγεία πλούσια σε βιταμίνες, φυτικές ίνες και ενέργεια.

Αν εξαιρέσει κανείς τον διαβήτη που τα καθιστά απαγορευτικά, σε τίποτε άλλο δεν κάνουν κακό. ( Υπέρταση, χοληστερίνη κτλ )

Όμως ας έχουμε πάντα κατά νου ότι αφήνουμε στην άκρη το βάζο της γιαγιάς και βάζουμε σε πιατάκι μικρό μια κανονική μερίδα που αποδώσει από 110 μέχρι και 180 θερμίδες ανάλογα με το φρούτο.

Χαλβάς σιμιγδαλένιος:
Για το τέλος άφησα την βόμβα των σαρακοστιανών γλυκών, αγαπημένο σε όλους σιμιγδαλένιο χαλβά.

Είναι πλούσιος σε αντιοξειδωτικά, μονοακόρεστα και πολυακόρεστα λιπαρά και βιταμίνες κύρια Ε και συμπλέγματος Β.

Το ευλογημένο ελαιόλαδο βλέπεις συναντά το ωφέλιμο σιμιγδάλι και την ζάχαρη.

Αξίζει όμως να σημειωθεί ότι μια κανονική μερίδα χαλβά εκεί γύρο στα 80 με 100 γραμμάρια αποδίδει 300 με 350 θερμίδες.

Σαρακοστιανά γλυκά ωφέλεια και θρεπτικά υπάρχουν ασφαλώς και άλλα στην Ελληνική πανέμορφη κουζίνα.
Αναφέρθηκα στα πιο κλασικά κρούοντας ταυτόχρονα και τον κώδωνα του κινδύνου μιας και η πείνα της σαρακοστής μας οδηγεί φορές στα γλυκά της προς ανεύρεση λύσης και εκεί που θα πάμε να χάσουμε κάποια περιττά κιλά, θα βρεθούμε και με άλλα.

 

 

Γιώργος Ερισιάνος Κυριακού

 

 


Διαβάστε ακόμα: 


 

 

 
 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Άρθρα

σχετικά άρθρα