Τρίτη, 8 Μαρτίου 2016

Ζαχαρώδης διαβήτης και διατροφή.

Τελικά είναι βάσανο η διατροφή του διαβητικού, ή απλά θέλει τον τρόπο της ?
Είναι γεγονός πως η άποψη του παρελθόντος σχετικά με την διατροφή του διαβητικού ατόμου ΟΧΙ σε όλα και μόνιμα νηστικός απήλθε οριστικά.
Σύγχρονες μελέτες απέδειξαν πως ο διαβητικός από την μια δεν πρέπει να φοβάται μόνο την ζάχαρη, αλλά και από την άλλη δεν πρέπει να μένει νηστικός.

Σε παλαιότερη δημοσίευση μου είχα αναφερθεί στην κριμένη ζάχαρη που υπάρχει στην διατροφή μας.

Σήμερα σε γενικές γραμμές θα προσπαθήσω να βάλω την διατροφή των διαβητικών μέσα σε λογικά πλαίσια και απλά θα επιστήσω για μια ακόμα φορά την αναγκαιότητα από την μια της καλής ποιοτικής σίτισης που πρέπει να υπάρχει και από την άλλη της μόνιμης ρύθμισης εντός φυσιολογικών ορίων του σακχάρου.

Που υπάρχει κριμένη ζάχαρη ?
Ζάχαρη δεν θα συναντήσουμε μόνο στο ζαχαροπλαστείο και στα γλυκά του κουταλιού στο σπίτι μας.

Η ζάχαρη υπάρχει όπου υπάρχουν υδατάνθρακες και αυτοί υπάρχουν σε μια μεγάλη ομάδα φρούτωνκαι λαχανικών και σε γαλακτοκομικά προϊόντα.

Ο κανόνας πάντα έχει όμως και τις εξαιρέσεις του και σε αυτή την περίπτωση εξαιρούνται όλα τα τυριά και στην ομάδα του αμύλου όπως  είναι το ψωμί, τα μακαρόνια, η πατάτα κ.α.

Από την άλλη η υδατάνθρακες είναι ωφέλιμοι για την λειτουργία του οργανισμού μας, συνεπώς δεν μπορούμε να τους αποβάλαμε από την διατροφή μας δια πάντως.

Αυτό όμως που πρέπει να διαχωριστούμε σωστά είναι καταμερισμός σε ποσότητα των υδατανθράκων σε όλη την διάρκεια της ημέρας.

Απλά δηλαδή διαιρούμε την απαραίτητη ποσότητα των υδατανθράκων στα τρία βασικά μας γεύματα και στα δυο με τρία μικρογράμματα.  

Μικρά και συχνά γεύματα.
Ένα μεγάλο λάθος που γίνεται κύρια σε εμάς τους Έλληνες είναι το να μένουμε νηστικοί με καφέ μέχρι το μεσημέρι, να κάνουμε ένα τεράστιο γεύμα το μεσημέρι και μετά άλλο ένα λίγο πριν κοιμηθούμε το βράδυ.

Με τέτοιες συνήθεις ο διαβητικός δεν έχει ελπίδα ποτέ να έχει ρυθμισμένη την γλυκόζη στο αίμα του.

Καλό πρωινό ( Θεωρείται το 1ο γεύμα ) ελαφρύ δεκατιανό ( Φρούτο η ένα μικρό σνακ ) κυρίως γεύμα μεσημεριανό ( 2ο γεύμα ) απογευματινό ( μικρό σνακ ή και φρούτο ) βραδινό όχι αργότερα από τις 8 με 9 το βράδυ ( 3ο γεύμα ) και για όσους κοιμούνται αργά ένα μικρό σνακ λίγο πριν την κατάκλιση.

Οι ποσότητες των γευμάτων.
Οι ποσότητες των γευμάτων θα πρέπει να εναρμονιστούν με τις ανάγκες του διαβητικού.

Δηλαδή άλλες είναι αυτές που έχει ένας άνδρας με 1,80 ύψος και εργασία χειρονακτική και άλλες μιας γυναίκας 1,60 που εργάζεται σε γραφείο αρχικά.

Αμέσως μετά θα πρέπει να υπολογιστεί εξατομικευμένα ο μεταβολισμός.

Τέλος ένας άλλος βασικός παράγοντας είναι αν επιβάλλεται να χάσει κιλά, αν θέλει να διατηρηθεί στα ίδια και τέλος αν θα πρέπει να τα αυξήσει.

Βασικά ο διαβητικός ασθενής θα πρέπει να είναι κοντά στα φυσιολογικά όρια της σχέσης ύψους βάρους και αν ανήκει στην κατηγορία του υπέρβαρου θα πρέπει η απώλεια τους να γίνει αργά, αργά.

Γενικότερα δεν θα βοηθήσουν την ρύθμιση του σακχάρου απότομες αυξομειώσεις του σωματικού βάρους.

Διατροφικό μενού.
Στο τραπέζι του διαβητικού απαιτείται ποικιλία και καλής ποιότητας τροφή.

Διατρέφεται με τα πάντα, με ένα συγκροτημένο εναλλασσόμενο μενού με άξονα τα λαχανικά, και συμπληρωματικά κρέας, κόκκινο, άσπρο, ψάρι, όσπρια.

Ας μην μας φεύγει από τον νου πως η Ελληνική κουζίνα είναι ιδανική για την ρύθμιση του διαβήτη.

Χαρακτηριστικά και υποθετικά θα πω, πως το πιάτο του διαβητικού  αποτελείται: ( Αυτό ισχύει για όλα τα γεύματα )

·         Το μισό ακριβώς από λαχανικά ωμά η βρασμένα ( ΟΧΙ πολτοποιημένα )  πλούσια σε φυτικές ίνες που βοηθούν στην καθυστέρηση των σακχάρων από το αίμα και βιταμίνες.

·         Το ένα τέταρτο πρέπει να περιλαμβάνει υδατάνθρακες όπως έχω προαναφέρει. ( Ψωμί, ρύζι, ζυμαρικά, πατάτες, )

·         Το υπόλοιπο ένα τέταρτο πρωτεΐνη. ( Κοτόπουλο ή γαλοπούλα κατά προτίμηση άπαχα, ψάρι, κόκκινο κρέας και τέλος όσπρια ) Οι πρωτεΐνες πέρα του ότι μας δίνουν την απαιτούμενη ενεργεία μας καθυστερούν στην πέψη τους την απότομη αύξηση του σακχάρου στο αίμα.

Θα θυμίσω πως στην Ελληνική κουζίνα δεν υπάρχουν πολλά βούτυρα και πρωταγωνιστικό ρόλο έχει το ευλογημένο Ελληνικό ελαιόλαδο.

Μια τέτοια ισορροπημένη διατροφή να είστε σίγουροι πως θα βοηθήσει τόσο την ρύθμιση του σακχάρου, αλλά θα καλύπτει και όλες τις ανάγκες του οργανισμού.

 
Προγραμματισμός το Α και το Ω στον διαβητικό. 
Είτε τύπου 1 διαβήτη έχουμε να ρυθμίσουμε, είτε τύπου 2 ο σταθερός προγραμματισμός στα πάντα ( Διατροφή, ανάπαυση, άσκηση κτλ ) είναι αυτός  που θα βοηθήσει στο μεγαλύτερο ποσοστό όλη την προσπάθεια μας στην ρύθμιση του.

Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε τα εξής:

·         Διατροφή τόσο στον χρόνο που θα την λαμβάνουμε, όσο και στην ποσότητα. Η σταδιακή απελευθέρωση των σακχάρων στο αίμα και σε συγκεκριμένες ώρες βοηθά τα μέγιστα και την φαρμακευτική, φυσική αγωγή να αποδώσει, αλλά και το πάγκρεας στην όποια λειτουργία του.

·         Ανάπαυση.  Οι ώρες ύπνου και ανάπαυσης όταν πραγματοποιούνται σε σταθερές ώρες συμβάλουν γενικότερα στην ρυθμισμένη λειτουργία του οργανισμού. Θα σταθώ ιδιαίτερα και θα τονίσω πως δεν πρέπει να ξαπλώνουμε αμέσως μετά το μεσημεριανό μας γεύμα.

·         Τέλος σταθερό ωράριο και στην απαραίτητη άσκηση. Ο αντίποδας της ρύθμισης του διαβήτη είναι η καθημερινή άσκηση. Όχι σε υπερβάσεις, αλλά όχι και σε αναίτιες αναβολές. Το καθημερινό βάδισμα είναι ιδανικό.

 
Συμπερασματικά.
Ο διαβητικός ασθενής δεν είναι απομονωμένος και αντικοινωνικός.

Ζει εργάζεται διασκεδάζει όπως όλος ο κοινωνικός του περίγυρος.

 

 

Γιώργος Ερυσιάνος Κυριακού
Φαρμακοποιός

 

 



Διαβάστε ακόμα σχετικά άρθρα:  

 
Ganoderma lucidum για περισσότερες πληροφορίες εδώ


Όλος ο τρόπος δράσης της συστηματικής γανοθεραπείας σε λίγα λεπτά.
 

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Άρθρα

σχετικά άρθρα