Ανακοίνωση: Λόγω τεχνικών προβλημάτων στο προσωπικό email το τελευταίο διάστημα, δυστυχώς δεν έχω λάβει τα emails σας με αποτέλεσμα να μην έχετε πάρει απάντηση.

Παρακαλώ καλέστε στο 6942 598 834 ή ξανά στείλτε το email σας στο g.m.k.erisianos@gmail.com

×

Τρίτη, 12 Αυγούστου 2014

Μελιτζάνα.

 
H διατροφική αξία της μελιτζάνας!
Κίνα τον 5ο αιώνα π.κ.χ.
Στην Ευρώπη ήρθε τον 14ο αιώνα και πιο συγκεκριμένα στην Ιταλία, από όπου γρήγορα εξαπλώθηκε σε ολόκληρη την ήπειρο.

Εξ’ αιτίας της πικρής γεύσης της άργησε να χρησιμοποιηθεί στη μαγειρική και μέχρι τον18ο αιώνα τη χρησιμοποιούσαν ως διακοσμητικό.

Με την ανάπτυξη όμως ποικιλιών με λιγότερη πικράδα, η μελιτζάνα σύντομα βρήκε το ρόλο της στην μαγειρική και σήμερα αποτελεί ένα από τα χαρακτηριστικότερα λαχανικά του καλοκαιριού. 

Τι μας προσφέρει: 
Η μελιτζάνα είναι πλούσια σε φυτικές ίνες, αποτελεί καλή πηγή των βιταμινών Α, Β και Βιταμίνης  C, ενώ περιέχει και πολύτιμα μέταλλα, όπως κάλιο, μαγνήσιο, ασβέστιο και φώσφορο. Επιπλέον, χάρη στην περιεκτικότητά της φλαβονοειδή, έχει ισχυρή αντιοξειδωτική δράση.
Θεωρείται ότι ανακουφίζει από την δυσκοιλιότητα, προστατεύει τα εγκεφαλικά κύτταρα, συμβάλλει στην πρόληψη του καρκίνου και βοηθάει στη μείωση της χοληστερίνης.

Αναλυτικότερα, διαβάζουμε από, Παπαλαζάρου Αναστάσιο, Κλινικό Διαιτολόγο - Διατροφολόγο, PhD:

Αντιοξειδωτική δράση – καρδιοπροστατευτικός ρόλος
Όπως προαναφέρθηκε, η αντιοξειδωτική δράση της επικεντρώνεται σε μία ανθοκυανίνη, την nasunin.

Πειράματα σε ζώα έδειξαν ότι η ουσία αυτή προστατεύει τα εγκεφαλικά κύτταρα από την οξειδωτική δράση των ελευθέρων ριζών. Ε
ίναι γνωστό ότι οι ελεύθερες ρίζες υπάρχουν και δημιουργούνται από διάφορες αιτίες (άγχος, τροφή, υπεριώδης ακτινοβολία, μόλυνση ατμόσφαιρας κ.α.) στο σώμα μας.
Μπορούν και επιτίθενται είτε στην κυτταρική μεμβράνη των κυττάρων (και πιο συγκεκριμένα στο λιπιδικό τους τμήμα) είτε στον πυρήνα αλλάζοντας το γενετικό τους υλικό.

Έτσι γίνεται φανερό ότι οποιαδήποτε ουσία που εμποδίζει την καταστροφική δράση των ελευθέρων ριζών αποτελεί ουσιαστικά έναν τύπο 'ασπίδας' του οργανισμού μας.
Στα πλαίσια λοιπόν αυτά και η μελιτζάνα ανήκει στην κατηγορία εκείνη των τροφών που πρέπει να καταναλώνονται σε αφθονία καθώς προάγει τον αμυντικό μηχανισμό του σώματός μας κατά της επικίνδυνης δράσης των ελευθέρων ριζών.

Παράλληλα, πειράματα επίσης σε ζώα έδειξαν ότι η κατανάλωση χυμού μελιτζάνας μειώνει τα επίπεδα χοληστερόλης στο αίμα.

Μάλιστα βρέθηκε ότι η υποχοληστερολαμική αυτή δράση δεν οφείλεται μόνο στην nasunin, αλλά και σε άλλες ουσίες (κυρίως τερπένια), αλλά και στην καλή περιεκτικότητά της σε διαιτητικέ ίνες, που βρίσκονται στο λαχανικό αυτό.
Συνεκτιμώντας και την αντιοξειδωτική της δράση, παράλληλα με την υποχοληστερολαιμική, στοιχειοθετούμε τον καρδιοπροστατευτικό ρόλο της μελιτζάνας που πολλοί επιστήμονες διατείνονται σήμερα.

Εγκεφαλικές λειτουργίες
Η μελιτζάνα είναι ένα τρόφιμο που προάγει την καλή λειτουργία του εγκεφάλου μας.

Εμποδίζει την υπεροξείδωση των λιπών (από τις ελεύθερες ρίζες) των εγκεφαλικών κυττάρων, προασπίζοντας την ακεραιότητα και τη λειτουργική δομή τους.
Παράλληλα αποτελεί καλή πηγή Mg, ενός ιχνοστοιχείου που φαίνεται να προάγει την καλή λειτουργία του εγκεφάλου (στο μαγνήσιο αποδίδονται εν μέρει και οι αυξημένες ανάγκες ατόμων με στρες πχ μαθητών σε περίοδο εξετάσεων για σοκολάτα).
Έτσι μία μερίδα μελιτζανοσαλάτας περιέχει 25 περίπου mg μαγνησίου, δηλαδή το 10% των ημερήσιων αναγκών μας.

Τέλος, η μελιτζάνα είναι καλή πηγή βιταμινών συμπλέγματος Β και κυρίως θειαμίνης, νιασίνης, φυλλικού και πυριδοξίνης, βιταμινών που η έλλειψή τους σχετίζεται με διαταραχές του κεντρικού νευρικού συστήματος και συνεπώς και του εγκεφάλου.

Στην αγορά:
Οι μελιτζάνες εμφανίζονται στην αγορά τον Ιούνιο και υπάρχουν όλο το καλοκαίρι.
Στην Ελλάδα καταναλώνουμε κυρίως τις «φλάσκες», με το χαρακτηριστικό στρογγυλό σχήμα και το μοβ χρώμα, και τις «τσακώνικες», που είναι πιο μακρόστενες, πιο λεπτές και ο φλοιός τους έχει άσπρες και μοβ ρίγες.

Τεστ φρεσκάδας: 
Όταν διαλέγουμε μελιτζάνες, πρέπει να βεβαιωθούμε ότι είναι μαλακές και ο φλοιός τους είναι λείος και γυαλιστερός, χωρίς στίγματα και κηλίδες και το χρώμα τους είναι έντονο.
Το κοτσάνι τους πρέπει να είναι πράσινο, φρέσκο και σκληρό.

Στο ψυγείο: 
Οι μελιτζάνες διατηρούνται ολόκληρες και όχι κομμένες για περίπου 5 μέρες στο ψυγείο.
Αν τις αφήσουμε περισσότερο, θα πικρίσουν.

Στην κουζίνα: 
Μπορούμε να τις απολαύσουμε τηγανιτές, στην κατσαρόλα μαζί με άλλα λαχανικά ή με κρέας, να τις κάνουμε μελιτζανοσαλάτα, να φτιάξουμε κροκέτες ή μπουρεκάκια, να τις δοκιμάσουμε γεμιστές και φυσικά να τις βάλουμε στα αγαπημένα μας καλοκαιρινά πιάτα, όπως τα παπουτσάκια, ο μουσακάς και το ιμάμ μπαϊλντί.

Tip: Όταν τις κόψετε για τηγάνισμα, αφήστε τες να σταθούν για λίγο σε ξίδι.

Με αυτόν τον τρόπο, δεν θα μαυρίσουν, θα ξεπικρίσουν και θα γίνουν πιο τραγανές!

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Άρθρα

σχετικά άρθρα